עורך דין פלילי

במדינת ישראל פועלים עשרות אלפי עורכי דין המתמחים בתחומים משפטיים מגוונים, ביניהם העוסקים במקרקעין, ענייני משפחה, נזיקין, ביטוח לאומי, משפט צבאי, מסחר, טכנולוגיה ועוד. אחד התחומים הבולטים והמוכרים ביותר הוא הפלילי, ואדם העוסק בו מכונה עורך דין פלילי. למרבה המזל, רוב האנשים אינם נזקקים לשירותיו לכל אורך חייהם, מפני שאינם חשודים או מואשמים בעבירה על החוק. יחד עם זאת, לעיתים אכן קורה שאדם מזומן לחקירה משטרתית ואף נפתח כנגדו הליך פלילי – מצב המחייב הסתייעות בשירותיו של בעל מקצוע מיומן ומנוסה.

 

מה עושה עורך הדין הפלילי?

התחום בו עוסק עורך הדין קשור הדוקות אל סדר הדין הפלילי, כלומר מערכת חוקים, דינים, תקנות ופסיקות שבאמצעותם מושלט הסדר במדינה, נשמרת התנהלות חברתית מקובלת, ומוגבלים מעשים העלולים להוביל לפגיעה בחברה ובפרטים בה. בתוך כך, לחשודים ולנאשמים בעבירה על החוק עומדת הזכות לייצוג משפטי הולם על מנת שיוכלו במידת הצורך להוכיח את חפותם, להביא ראיות וטיעונים המקלים בהאשמות כנגדם, ולשמור על זכויותיהם לאורך הליכי החקירה והמשפט. כאן נכנס לתמונה עורך דין פלילי שמתפקידו לייעץ, ללוות ולייצג את לקוחותיו, ולפעול למענם בשלבים השונים. יש לציין כי מרבית עורכי הדין הפליליים עובדים באופן פרטי באמצעות משרדים המצויים בכל רחבי הארץ, אך יש גם הפועלים במסגרת הסנגוריה הציבורית ומעניקים את שירותיהם בעלויות נמוכות ביותר לחסרי אמצעים הולמים. כמו כן, יש הבוחרים דווקא לשמש כקטגורים במסגרת הפרקליטות, כלומר לייצג את המדינה בעת בניית תיק נגד נאשם והצגתו בפני בית המשפט מתוך חתירה להביא להרשעה.

חקירה במשטרה כדוגמא

כאמור, עורך דין פלילי מלווה ומייעץ למרשו בשלבים השונים של ההליכים, כאשר השלב הראשון הוא לרוב חקירה משטרתית. מדובר במעמד בלתי נעים ואף מלחיץ ביותר עבור הנחקר, ובוודאי אם מדובר באדם שזהו לו המפגש הראשון עם רשויות החוק. בתוך כך, לדברים שיאמר ולהתנהלותו לאורך החקירה תהיה השפעה מכרעת על עתידו – בין אם יוחלט על סגירת התיק, על המשך הטיפול בו וגיבוש הראיות, או על נקיטת צעדים כגון הוצאת צווים ומעצר. לכן, במקרה זה תפקידו של עורך הדין הוא להנחות את מרשו לקראת החקירה תוך הסבר על זכויותיו וחובותיו, הימנעות מהפללה עצמית, וביצוע סימולציות על שאלות ושיטות החוקרים. בתוך כך ייעץ עורך הדין למרשו אודות השימוש בזכות השתיקה בחקירה והשלכותיה, ויבחן עימו האם במקרה זה עדיף לנקוט בה או לוותר עליה. אחת המטרות החשובות ביותר של הייעוץ וההנחיה היא להרגיע את האדם העומד בפני חקירה, כך שיוכל להבין את הצפוי לו ולהגיע יותר בטוח מבלי לפלוט אמירות מפלילות עקב לחצים ואי הבנה.

פנייה אל עורך דין פלילי

חשוב להדגיש כי עורך דין המתמחה בענף משפטי אחר אינו יכול לתת מענה הולם בתחום הפלילי, ושלייעוץ בלתי מקצועי עלולות להיות השלכות חמורות ביותר. לכן, אם הינכם עומדים בפני הליכים אלו או כבר מצויים בהם, יש לפנות אך ורק אל עורך דין פלילי, ועדיף למי שמחזיק בניסיון מוכח בטיפול במקרים דומים.

לפרטים צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם

יצירת קשר

דילוג לתוכן